امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://amlak.cloob24.com
0

مرجع رسیدگی به دعوای تخلیه کجاست؟

براساس قانون تصوب شده در سال 1387 شوراهای حل اختلاف مرجع طرح دعوای تخلیه می باشند. به موجب همین قانون دعوای تخلیه اماکن تجاری و سرقفلی را باید در دادگاع عای عمومی مطرح کرد. اما در بعضی موارد ممکن است که شوراهای حل اختلاف و دادگاه عمومی کار یکدیگر را انجام دهند مثلا شورای حل اختلاف برای برخی موارد سرقفلی تصمیم گیری کند با اینکه قانون تصویب شده شوراهای حل اختلاف فقط می تواند به دعوای اماکن مسکونی را رسیدگی کند و نباید با دعاوی تحارت و حق کسب دخالت کند.

آیا دعوای تخلیه تشریفات پیچیده ای دارد؟

مرجع رسیدگی به دعوای تخلیه شورای حل اختلاف می باشد، بنابراین تشریفات پیچیده ای برای طرح دعوای تخلیه نیاز ندارد.  دعوای تخلیه دعوای غیرمالی می باشد که برای اقامه دعوای تخلیه باید تمبر دعاوی غیر مالی را باطل کرد. که نیازمند هزینه دادرسی چندانی نیست . قبل از اینکه موجر دادخواست خلیه کند باید مبلغی را که به عنوان پول پیش از مستاجر دریافت کرده است را با همین عنوان به حساب دادگاه تودیع کند و درخواست خود را ارائه بدهد و رسید مبلغ تودیع را به ثبت برساند. این کار برای این است که مستاجر از بابت پول پیش خود آسوده خاطر شود.

با توجه به مقررات قانون شورای حل اختلاف باید در صورت تکمیل بودن تمامی شرایط ظرف مدت یک هفته حکم به تخلیه عین مستاجر بدهد. شورای حل اختلاف اگر تشخیص دهد که مستاجر نمی تواند در این مدت کوتاه محل سکونتی برای خود پیدا کند مدت زمان حکم را تمدید می کند. نظر قانون گذار حکم بر تخلیه فوری است که این برای مستاجران بی سر پناه مشکلاتی فراهم می آورد.

برای اینکه بتوان حکم تخلیه یک هفته ای را گرفت، باید سند رسمی تنظیم شده باشد یا قرارداد عادی که دو شاهد آن را امضا کرده است را ارائه داد. چون اگر قرارداد اجاره را شهود امضا نکرده باشد برای هر دو طرف قرارداد مشکل ایجاد می شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه